Ahoj,
napadla me takova vec. Vsichni vime, ze hodne provozu v CZF je zpusobeno tahanim nejakych velkych dat.
Takovi tahaci zpusobuji problemy sobe, ale i siti jako takove.
Co kdyby vznikla nejaka inteligentni infrastruktura kesi (jakasi content delivery network), ktera by zabezpecila, ze obsah bude nekde pobliz uzivatele?
Pak bychom zmensili problemy, ktere mame na mezicloudovych spojich.
Troufam si tvrdit, ze by to slo zajistit nejakym inteligentnim systemem postavenym nad nejakou proxy kesi. Protoze vetsina smerovacu v CZF jsou PC s Linuxem ci *BSD, nebylo by to ani tak drahy.
Protoze adresy kesi by byly zname, bylo by mozne ridit presun dat mezi servery v off peak casech, pripadne v nejake "less than best effort" tride provozu.
Pokud by mel nekdo zajem nad tim popremyslet, dejte vedet.
Michal
__________________
Nemam rad Jestirky (vcetne popiracu Holocaustu a 9/11).
19.07.2005 v 13:57
dj-bobr
Debugger
Registrován: 24.11.2002
Příspěvků: 814
Re: Distribuce obsahu (inteligentni Peer-to-Peer site)
na jednu stranu je dobře, že se tohle probírá na veřejným foru. přeci jen cílová skupina czfree jsou právě permanentně sosající. na druhou stranu to není úplně podle zákona.
a k tématu, stačí dc strong, případně v letňanech jsou dva torrenti a stáhnout se dá všechno.
No nevim proc delat nejaky cechovaci servery a nenechat tuto potrebu primo na uzivatelych P2P jako u bittorentu apod.? Staci jen aby se vetsina vy.... na hloupa DCcka a zacali vyuzivat inteligentni systemy.
U nas v cloudu jsme rozjizdeli eMulu (Stayd) ale pro nezajem lidi upadla.
Jinak treba spokojene vyuzivam bt.letnany.czf.
(a co se tyce legalnosti... to je v odpovednosti lidi co nabizi a s vymenym systemem to nema naprosto nic spolecneho.... btw. P2P na bazi torrentu vyuziva tuna sluzeb od distribuce unixovych systema az po updaty ruznych her).
Delat nejaky mezisklady je blbost, podle ceho by se to asi delalo? Jako ze by se odchytavalo co kdo taha a potom mu se mu strkat redirect na blizsi server? Sice jsem uvazoval o tom, jestli by dostupnosti ruznych czfree webu nepomohla sit squidu s nakonfenyma neighborama, kteri by mohli mit v cachi informace, ktery zrovna jsou tezko dostupny. Ale popravde netusim, jak by neco takovyho mohlo fungovat ve velkym, prece jenom si myslim, ze p2p site prave kvuli pretizenosti jednotlivych uzlu byly navrzeny. Alespon za bittorent to muzu rict urcite, tezko rict, jestli u ostatnich siti to nebyla spis pravni klicka pro vyhybani se odpovednosti za nabizene nelegalne nabyta data.
Kazdopadne, bittorrent a dc++ tohle uz resi, jenom je potreba aby nekdo z nich byl pripojeny k hubu a tim padem o sobe vedeli, ze je nekdo i pobliz. Fakt pochybuju, ze by se naslo nejaky rozumny reseni, jak tohle vyresit jinak. Sorry ale preventivne mirrorovat nejaky FTP mi prijde celkem plytvani linkou, kdyz nevim jestli to u me nekdo objevi.
Dobre, zadny program nepouziva hledani nejblizsiho pocitace, ani nejrychlejsi linky, ale misto toho jich hleda co nejvic. No, ja ani nepouzivam p2p programy, ani nepouzivam cache (vestavenou v browseru momentalne).
Pojdme se spolecne zamyslet, jakymi zpusoby muze radovy klient (ktery si pousti p2p) zjistit, kdo z tech klientu ma nejbliz.
Jedna z moznosti je vzit jeho IP adresu, pripadne vejsi i vnitrni, a a zkusime jestli je podobna te nasi. Cim vic mam stejnych/podobnych cisel, tim jsou pravdepodobne bliz. (Samousebou privatni IP do tohoto prostoru vnasi zmatek, pokud jde o internet).
Potom mám moznost si zkusit sosnout neco od toho cloveka, jak rychle mi to pofici. Bud jenom ping, a merit latenci, nebo nejaka data. Nejlip ta, co chci stahnout. Problem uz je v tom, ze tohle neni pasivni a jenom tim zkousenim zatezuju sit. Ping sam o sobe toho moc nezjisti. Muze byt uzka lajna s privilegovanym pingem, a poznam prd.
Dalsi moznosti je udelat si traceroute k tomu cloveku, a soudit podle poctu hopu. I kdyz tohle je zase aktivni, tok je skutecne minimalni. Ale je to prvni solidni meritko, podle ktereho vubec zjistim neco blizkeho tomu, co me zajimalo - jestli je daleko.
A to je tak vsechno, co muze user delat. Asi jedine traceroute ma nejaky smysl, i kdyz to taky nemusi byt nejlepsi.
Tak a ted me zajima otazka, co ze to vlastne chci cachovat. Myslim ze cachovat DC je naprosta hovadina, protoze to by znamenalo neustale sosajiciho klienta. Podle ceho by klient vybiral, co ma stahnout? Jako ze si zadam co chci najit, on to najde, stahne k sobe, a ja si to potom budu stahovat? Nebude to mit pomerne dost linou odezvu?
No ja nevim, sice je to zajimava uvaha, ale neumim si moc predstavit realizaci. Jelikoz byl dat otaz hodne obecne, a vubec nerika jakeho typu dat a kterych protokolu, tak je tezke zhodnotit jak si to vlastne predstavujete a co to vubec ma delat.
Pokud by slo o squid s nejak updatovanym selektovanim neigboru, tak je to zajimava myslenka. Jenom si myslim ze realizace nebude zrovna jednoducha.