Stanovy by měly být co nejjednodušší, aby byly bez větších komplikací "stráveny" MV. Současně by měly vytvářet co "největší prostor" tak, aby bylo možno vyvýjet co nejširší spektrum činností a v co největším možném rozsahu měnit dle potřeby vnitřní uspořádání, tak, aby nebylo ke každé změně nutné komunikovat s MV.
Pokusil jsem se zakomponovat vše, co jsem nalezl a postřehl v jednotlivých fórech a zjednodušit to na nezbytně nutné minimum. Na faktu, že by se mělo definitivní znění stanov konsultovat s právníkem, to nic nemění (bez ohledu na to, v jaké formě a po jakých změnách budou přijaty).
Výsledkem je velmi obecný návrh, který je doufám akceptabilní pro členy i MV.
Základní myšlenkou je, že poté, co bude OS registrováno, přijme další dokumenty, které budou upřesňovat jeho činnost. Mám na mysli rozšířenou DEFINICI ČLENSTVÍ, STATUT, JEDNACÍ ŘÁD a "HW STRUKTURU". Tím bude umožněno, aby se Freenet rozvíjel bez nechutné "vyjednávací zátěže", která by velmi zdržela vznik O.S. . Od chvíle jeho registrace bude možné vystupovat navenek jako existující a funkční celek, což je podmínka nutná pro jednání s orgány státní správy a dalšími případnými partnery.
Pro zjednodušení, zprůchodnění a zrychlení procesu registrace bych se snažil vyhnout "příliš odborné" terminologii a příliš konkrétnímu popisu struktury a práv a povinností členů. Doufám, že tak, jak je to ošetřeno ve vlastním návrhu, je to průchozí.
Nepodceňte prosím nutnost vytvoření přesné definice členství a zejména jednacího řádu - schopnost dohody více lidí klesá s velikostí davu, stejně, jako jeho IQ! Nikdo přece nechce, aby se z nás stalo "stádo rozhádaných blbů", ale naopak, aby věci byly co nejtransparentnější a nejfunkčnější, což vytvoří ideální podmínky pro cíl, kterým je budování sítě.
Návrh Stanov Občanského sdružení
čl.1
Název sdružení
FREENET - Sdružení na podporu svobodné společnosti
Sdružení je právnickou osobou ve smyslu zákona č. 83/1990 Sb. o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů.
čl.2
Sídlo sdružení
Sídlem sdružení je xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
čl.3
Cíl činnosti sdružení
Sdružení bude vyvíjet činnost za následujícím účelem:
vybudovat, spravovat a provozovat veřejnou telekomunikační sí? ve smyslu zákona č.151/2000 Sb. o telekomunikacích, ze dne 16.5.2000, ve znění pozdějších dodatků.
zajiš?ovat konektivitu s jinými telekomunikačními sítěmi
výzkum a vývoj HW prostředků, především zařízení, vhodných pro užití v telekomunikačních sítích
výzkum a vývoj SW prostředků v souvislosti s budováním, správou a provozem telekomunikačních sítí.
Vyvinuté prostředky musí být zdarma přístupné členům..
výzkum rozhodovacích procesů v rámci telekomunikačních sítí
technické zabezpečení hlasování
vývoj a realisace elektronických marketingových komunikací
získávat dotace, granty a sponsorské příspěvky za účelem dalšího rozvoje O.S.
Sdružení bude vyvíjet činnost následující formou:
budováním telekomunikační sítě
pořádáním diskusních setkání a tematických konferencí a vlastní publikační činností
přípravou tematických analýz a studií
spolupracuje se subjekty, které sledují slučitelné cíle.
čl.4
Členství ve sdružení
1) Členem sdružení se může stát fyzická nebo právnická osoba, která se zaváže obhajovat jeho programové cíle. Členství vzniká dnem, kdy s přihláškou souhlasí výbor občanského sdružení.
2) Členství ve sdružení končí oznámením o ukončení členství a dále pak úmrtím, případně vyloučením za činnost, která je v hrubém rozporu s programovými cíli sdružení. O vyloučení rozhoduje výbor sdružení na návrh kteréhokoliv člena občanského sdružení.
3) Členství je možné v těchto formách:
přidružené - 1 hlas při hlasování, člen neplatí příspěvky
základní - 2 hlasy při hlasování, člen platí příspěvky, nebo přispívá jiným způsobem
nadstandardní - 3 hlasy při hlasování, člen platí vyšší příspěvky, nabo výraznějším způsobem přispívá k činnosti OS
čl.5
Orgány sdružení
Orgány sdružení jsou:
valná hromada
výbor sdružení
prezident
viceprezident
kontrolní komise
1) Valná hromada je nejvyšším orgánem sdružení. Schází se jednou ročně, případně tehdy, požádá-li o její konání výbor sdružení nebo alespoň jedna třetina všech členů sdružení. Valnou hromadu svolává prezident sdružení a termín jejího konání stanoví výbor.
2) Valná hromada může jednat a usnášet se, je-li přítomna aspoň jedna třetina celkového počtu členů nebo jejich delegátů podle klíče, který stanoví výbor sdružení. Není-li řádně svolaná Valná hromada usnášeníchopná, usnese se výbor na svolání nové Valné hromady, přičemž usnášeníschopnost je dána přítomností nadpolovičního počtu těch, kteří se dostavili na konání předem oznámené.
3) Valná hromada volí výbor sdružení, prezidenta a viceprezidenta sdružení a členy kontrolní komise. Volební období je maximálně dvouleté.
4) Výbor sdružení (dále jen výbor) je v období mezi jednáními valné hromady nejvyšším orgánem sdružení. V období mezi valnými hromadami řídí činnost sdružení a rozhoduje o všech záležitostech sdružení, pokud nejsou svěřeny valné hromadě. Výbor je nejméně pětičlenný. Členy výboru jsou z titulu svých funkcí prezident a viceprezident sdružení. Výbor jmenuje tajemníka, který je zpravidla zaměstnancem sdružení.
5) Prezident sdružení zastupuje sdružení navenek jako jeho statutární orgán. Je volen valnou hromadou sdružení. Prezident řídí činnost sdružení a svolává zasedání valné hromady a výboru.
6) Viceprezident sdružení zastupuje prezidenta sdružení v jeho nepřítomnosti.
7) Kontrolní komise sdružení je tříčlenný orgán, který sleduje hospodaření sdružení, vyhodnocuje jeho výsledky a předkládá kontrolní zprávu valné hromadě sdružení. Členové kontrolní komise mohou nahlížet do všech dokladů a zkoumat, zda jsou řádně vedeny účetní záznamy sdružení. Kontrolní komise volí ze svého středu předsedu a jejím členem nemůže být žádný z členů výboru nebo tajemník sdružení.
čl.6
Zásady hospodaření
1) K zajištění činnosti sdružení slouží peněžní a jiné hmotné a nehmotné prostředky, které si sdružení opatřuje z členských příspěvků, odkazů a darů třetích osob a z vlastí podnikatelské činnosti. Výši minimálního členského příspěvku stanovuje výbor sdružení. Maximální roční výše dobrovolného členského příspěvku je Kč 50 000.
2) Za hospodaření sdružení odpovídá prezident a výbor sdružení.
3) Předmětem hospodářské činnosti sdružení je:
vývoj, výroba a prodej či pronájem HW a SW prostředků a služeb, využitelných pro provoz v telekomunikačních sítích
konektivita s ISP
marketingové komunikace
4) Sdružení provozuje činnost uvedenou v předchozím odstavci za podmínek stanovených zvláštními předpisy (zák.č.455/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, o živnostenském podnikání a další). Výše uvedená činnost je provozována sdružením pouze za účelem získání prostředků pro naplnění deklarovaných cílů sdružení.
čl.7
Přípravný výbor
Přípravný výbor svolá do 14 dnů od dne registrace u MV ČR první valnou hromadu s následujícím programem:
ČLENSTVÍ definice pojmů čl. 4 odst. 3, včetně práv a povinností, vyplývajících z jednotlivých druhů členství (včetně výše členských příspěvků). Do té doby se řídí hlasování zásadou - jeden člen, jeden hlas.
STATUT - přesné vymezení nekomerčních a komerčních aktivit v souladu s čl. 6 stanov
JEDNACÍ ŘÁD
KONCEPCE HW STRUKTURY telekomunikační sítě
čl.8
Závěrečné ustanovení
Tyto stanovy nabývají účinnosti dnem registrace u Ministerstva vnitra ČR.
Registrace občanského sdružení
Obecně
Na rozdíl od politické strany nebo politického hnutí je občanské sdružení subjekt nepolitický.
Kam se podává návrh na registraci
Ministerstvo vnitra
• odbor všeobecné správy, oddělení volební a sdružování
U Obecního domu 3, 112 20 Praha 1
Jaká je forma podání
Písemný návrh na registraci lze podat poštou nebo osobně v podatelně Ministerstva vnitra. Tiskopis pro tento účel není.
Co je třeba předložit
písemný návrh na registraci • podaný nejméně třemi občany, z nichž alespoň jeden musí být starší 18 let (přípravný výbor) • podepsaný členy přípravného výboru s uvedením jejich jmen, příjmení, rodných čísel a bydliště a s uvedením zmocněnce (starším 18 let) oprávněného jednat jménem přípravného výboru
stanovy sdružení ve dvou vyhotoveních obsahující tyto náležitosti • název sdružení, který se musí lišit od názvu právnické osoby, která již vyvíjí činnost na území České republiky • sídlo sdružení • cíle činnosti sdružení • práva a povinnosti členů sdružení • orgány sdružení, způsob jejich ustavování, určení orgánů a funkcionářů, oprávněných jednat jménem sdružení • ustanovení o organizačních jednotkách sdružení (pokud budou zřízeny a pokud budou jednat svým jménem) • zásady hospodaření sdružení (zdroj příjmů, způsob užití příjmů, kontrola hospodaření a podobně)
Správní poplatek se za podání návrhu na registraci občanského sdružení neplatí.
Jaký je průběh řízení o registraci
A. Řízení je zahájeno dnem, kdy Ministerstvu vnitra došel návrh na registraci obsahující výše uvedené náležitosti.
B. Nemá-li návrh uvedené náležitosti anebo jsou-li v něm údaje neúplné nebo nepřesné, ministerstvo na tuto skutečnost upozorní zmocněnce přípravného výboru nejpozději do 5 dnů od doručení návrhu na registraci a řízení nebude zahájeno, dokud nebudou případné nedostatky návrhu odstraněny.
C. Registraci provede ministerstvo do 10 dnů od zahájení řízení, den registrace se vyznačí na jedno vyhotovení stanov, které se zasílá zmocněnci přípravného výboru. O registraci se nevydává rozhodnutí ve správním řízení.
D. Pokud jsou splněny zákonné podmínky pro odmítnutí registrace, ministerstvo vydá do 10 dnů ode dne zahájení řízení rozhodnutí o odmítnutí registrace, které se zasílá zmocněnci přípravného výboru.
E. Není-li zmocněnci přípravného výboru do 40 dnů od zahájení řízení doručeno rozhodnutí o odmítnutí registrace, sdružení vzniká dnem následujícím po uplynutí uvedené lhůty a tento den je dnem registrace.
Kam se lze odvolat
Proti rozhodnutí o odmítnutí registrace mohou členové přípravného výboru podat do 60 dnů ode dne, kdy rozhodnutí bylo doručeno zmocněnci, opravný prostředek k Vrchnímu soudu v Praze.
Poznámka: Oznámení zániku občanského sdružení či oznámení změny stanov se podává též odboru všeobecné správy Ministerstva vnitra a nepodléhá správnímu poplatku.
Kde získáte bližší informace
Ministerstvo vnitra
• odbor všeobecné správy, oddělení volební a sdružování
U Obecního domu 3, 112 20 Praha 1, telefon: 02 - 21 10 11 11
(úřední hodiny: pondělí a středa od 8.00 do 17.00 hodin)
Právní úprava: Zákon číslo 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění zákona číslo 300/1990 Sb., zákona číslo 513/1991 Sb. a zákona číslo 68/1993 Sb.
Nedelejte z toho, PROSIM, vydelecnou zalezitost. Primlouvam se znovu, aby sdruzeni melo ve stanovach zakotveno, ze nemuze disponovat vlastnim majetkem (zadne poplatky, dary, ucetnictvi). Veskere majetkove zalezitosti bych nechal na spravcich nodu (on si kazdy svoje prachy ohlida nejlepe). Pokud nekdo mermomoci chce neco darovat, tak se to da osetrit pomoci smluv o uzivani veci - proste nam nedaj penize, ale koupej za ne sobe hardware/konektivitu a dovoli nam ji po nejakou dobu bezplatne uzivat.
Pokud by se to takhle podarilo, tak bude vsechno pekne ciste a jednoduche a nikdo na sdruzeni nemuze. Byl by to proste spolek lidi kteri se chteji vzajemne propojovat a ne straslive neprehledny propletenec vybizejici k ruznym intrikam a neschodam mezi cleny.
Nevim zda to vubec jde (zda jsou nejake provozni poplatky spojene se samotnou existenci sdruzeni), zda se plati nejake poplatky pri registraci sdruzeni a kolik, ale pokud by byly unosne, tak to klidne zatahnu. Proste bych byl rad, kdyby zaklad CZFree byl plne transparentni a nezatizeny pravnimi otazkami.
Pro pripadne komercni snahy (ISP NEEEEeeeee) si klidne zalozte dalsi sdruzeni spolupracujici na ferove bazi s tim prvnim.
Rad bych slysel vase nazory ohledne majetkovych zalezitosti.
Souhlasim s rootem. CZFree.Net by melo byt hlavne Free, a to pokud mozno jak ve smyslu free as a bird (nikdo nebude nic zakazovat) tak ve smyslu free as a beer (aby to bylo zadarmo).
Myslim, ze clenove, kteri si koupili mikrovlnny gear uz investovali dostatek a neni potreba vybirat nejake poplatky. Ostatne oni si jsou schopni svoji administrativu ohlidat a budou nakladat se svym majetkem a rozhodovat o provozu pres svuj node spravne - nikdo jiny to nedokaze.
Nevidim duvod, proc zakazovat komercni aktivity clenu. At si tam kazdej stahuje co chce a treba vystavuje webove stranky sve firmy - je zcela vydan na milost tem, kteri ho pripojuji, tak at si klidne vyskakuje - oni ho muzou odpojit kdy se jim zamane.
S tim PASNETem nevim - co jsem tak slysel o tom, co je PASNET za spolek, tak bych do nej ani moc nadeje nevkladal ;-) Myslim, ze k presvedceni PASNETu k poskytnuti nejake konektivity by clovek musel delat takovyho tajtrdlika, ze by se to uz proste nevyplatilo - radsi si zaplatim prachy za providera, nez abych musel hrat divadylko, ze jakoby neco vyvijim nebo zkoumam.
Pak by jeste PASNET urcite chtel kecat do toho, co se na ty siti vyviji a zkouma atd....
Navrhuji nasledujici paradigma CZFree.Net:
* smyslem je agregovat dostatecnou hustotu lidi, aby se mohli spojit jako soused se sousedem a nic vic
* clenem se stava kdokoliv kdo se za to prohlasi a prestava bejt v okamziku, kdy zacne prohlasovat ze clenem neni
__________________
Neposílejte prosím žádosti o uživatelskou podporu od Ronji na moje PM, ale posílejte je na Ronja mailing list.
Panove, neplette si stanovy s necim jinym - do stanov patri vseobecne platne, nemenne zasady provozu, jako je napr. to vedecke zamereni site (akademicke tezko - nejsme ak. instituce) ci zpusob provozu, ale jaka bude cena rocniho prispevku ci podobne malichernosti do stanov nepatri.
Dobrym startem je definice TERMINU - tedy napr. spravce uzlu, uzel, koncovy uzivatel, lokalni sit, HW vybaveni apod. Nechcete nekdo vypsat z doposud publikovanych prispevku tyto pojmy? Dokud se neshodneme na terminologii objektu, nemuzeme mluvit o "chovani" objektu.
Oukej - zacneme tedy nejprve uvazovat nad nejakymi pojmy. Pokud pomineme organizacni struktury sdruzeni jako je vybor, predseda,atd. (to vyplyne samo az doresime zaklad - zacit se ma odspoda, jinak to spadne), muzeme uvazovat zhruba v kategoriich:
0) civil
- a - sice neni pripojen (treba zatim), ale aktivne neco pro sdruzeni dela ( ma na strese v praci dulezity hop, nebo treba fachci v aparatu
- b - kdokoli kdo neni jinde
1) konecnik
- a - neco pro sdruzeni dela (konfigurace, vyvoj, aktivni clenstvi)
- b - jen se pripojil a pouziva sit
2) spravce Prist.Bodu
- a - aktivni clen sdruzeni
- b - pekne si ho spravuje, ale sdruzeni ho nezajima
kategorie "a" by se ridila danymi pravidly (nejaka uroven garance poskytovanych sluzeb), podila na spolecnych experimentech a vubec se aktivne podilela na cinnosti sdruzeni.
kategorie "b" by mela bezplatne narok na vyuzivani volnych (nepotrebnych pro experimenty a cleny) zdroju site spravovane cleny, ale nemela by do niceho kecat.
Napadaji vas jeste nejake kategorie (nikoli funkce v aparatu) ?
Foxtrot> pripojeni si zaplatim tak, ze penize ktere bych normalne vrazil do Telecomu nebo do meho hnilobneho providera, vrazim do agregovane kapacity na CZFree.NET. Pokud se tam rozumne nastavi QoS ze se bude pridelovat podle placene sumy a ne podle TCP spojeni, tak to bude velmi levne a pouzitelne, a to nezavisle na tom jestli uzivatel bude firma nebo jednotlivec a jestli bude mit na webu komercni nabidku, pracovat z domova a ja nevim co.
To, ze si doma postavim Ronju nebo pustim IPv6 tezko nekdo oceni jako vedeckou cinnost. Vedecka cinnost je hlavne o byrokracii - clovek porad musi vykazovat nejake vysledky, neco publikovat atd.
Ostatne, myslim si, ze kdyz se neco stavi (zde CZFree.NET), ma se makat a ne kecat. Ja jsem uz zamakal (vyvinul jsem pod GPL Ronju) a nic jsem za to od nikoho nedostal. Jeste par lidi neco udelalo (Deu, jbohac, StB) a ty ostatni akorat kecaj a kecaj... Kdybyste misto vejmyslu se sdruzenima, PASNETama,
grantama, dotacema od ministerstev, lobbingem a vedecko-vyzkumnejch cinnostech sli do kramu, koupili si antenu a prskli ji na svou strechu, tak to bude aspon k necemu dobry...
__________________
Neposílejte prosím žádosti o uživatelskou podporu od Ronji na moje PM, ale posílejte je na Ronja mailing list.