Btw: Jak tuhle debatu sleduju (hlavně ty výrazy ekonomickejch "expertů" z TV) , tak jsem si vzpoměl, na jednu hlášku: "Bože zbav nás ekonomů!" V Klasické době v Athénách nebyla ekonomika to hlavní, co tvořilo tmel společnosti - dotacema (např. na vstupné do divadel) a státníma zásahama do obchodu se to jen hemžilo (dokonce se i vesele zestátňovalo - Sollonovy reformy).Jak praví Michaela Židlická a Karel Schelle v Právních dějinách:"V Athénách existovala leiturgie - zvláštní povinnost postihujhící bohaté, kteří museli ze svých prostředků vystrojit válečné lodě, pořádat divadelní představení, financovat slavnosti ve prospěch státu atd." Imho to asi dělai i dobrovolně. Jisté ale je, že Zlatý tele jménem trh prostě nebylo v kurzu. Já osobně mám raději společenský život, než honbu za mamonem nebo lopocení se pro další lopocení se.
__________________
Nenadávej na monitor, když ti blbnou wokna.
Váš Lev Miškin
Naposledy upravil Michal Cepela 06.03.2005 v 04:33
Děkuji Michalu Čepelovi a Václavu Štěpánovi za doložení velice zajímavých informací do celé téhle diskuze, každé z jiného soudku.
Ad vystrojování válečných lodí v Athénách - dnes naopak hrstka bohatých zemí a jejich vlastních mocenských elit bohatne na tom, že přesvědčuje široké masy o nezbytnosti vystrojování "válečných lodí"... nikoliv za prostředky těch elit, ale z rozpočtu celé společnosti.
Dannyho bych rád upozornil, že já si to naopak představuju tak, že v budoucnu bude provozovatel serveru kde se budu účastnit diskuzní bude naopak platit honorář mě - viz ostatně moje signatura
to xchaos: z daní se v Athénách nejspíše stavěly veřejné lázně, silnice, hradby a jinak veřejnosti prospěšné stavby (třeba i ty větrníky, kdyby tehdy ta technologie existovala). Athény nebyly zrovna extrémě výbojný stát. Ta stavba těch lodí byla pro boj s Peršany nebo, když si moc dovolovala Sparta a pro těch na prstech jedný ruky spočítatelnejch excesů. Chtěl jsem jen naznačit, že současná doba už není dobou demokratickou, ale postdemokratickou, kde se původní pojem demokracie zvulgarizoval a do značné míry zmarněl. Elity se již necítí být rovny jiným občanům, ale nad nimi. V Athénách spolu na veřejném záchodku běžně o Sokratovi nebo divadle rozmlouval bohatý obchodník s obyčejným domkařem, co bydlel hned za hradbama.
__________________
Nenadávej na monitor, když ti blbnou wokna.
Váš Lev Miškin
Naposledy upravil Michal Cepela 06.03.2005 v 17:20
Byl-li Sokrates nemajetným občanem Athén (a dokonce ani nebyl přívržencem demokracie) a byl živen svými žáky, tak to snad o něčem svědčí. Já bych s klidným srdcem měnil. Divadlo bylo skvělý, sochy skvostný, básně se daly číst, filozofické spory nebyly nudné...
__________________
Nenadávej na monitor, když ti blbnou wokna.
Váš Lev Miškin
Až na vyjimky divadlo nestojí za nic, básně jsou připitomělý a filozofie nudná. Život byl tehdy kratší, ale kvalitnější a plný. Člověk se nemusel bát (díky skvělému institutu ostrakizace), že mu nějakej idiot vezme všechny občanské výdobytky... Společná kultura a demokratická tradice byly dalšími garanty práv.
__________________
Nenadávej na monitor, když ti blbnou wokna.
Váš Lev Miškin
Naposledy upravil Michal Cepela 06.03.2005 v 18:55
To jsem čekal. Máš plně pravdu. Otroctví bylo ale napadaný už tehdy - hlavně stoickými filozofy. Dneska máme ovšem všechno, co se proti institutu otroctví nabízí a pořád tu máme otroky (a nejen ve třetím světě - obchod s lidmi, robotárny pro ilegální přistěhovalce atd.)
__________________
Nenadávej na monitor, když ti blbnou wokna.
Váš Lev Miškin
Naposledy upravil Michal Cepela 06.03.2005 v 19:16